תקציר: מאמר זה בוחן מהו טוב לב, איך התנתקנו מלבנו וטוב הלב הבסיסי שלנו, איך ניתן לחזור ללבנו ולפעול בצורה מיטיבה, מתוך חיבור לטוב הלב הבסיסי שלנו.
"My religion is very simple. My religion is kindness." – Dalai Lama
תשכח/י לרגע כל מה שא/תה חושב/ת שאת/ה יודע/ת על טוב לב (מה זה אומר להיות טוב לב, מהי התנהגות טובת לב וכד'), עצמ/י עיניים, שימ/י יד על הלב (על מרכז בית החזה, היכן שנמצא הלב הרוחני, המקום שעליו אנו מצביעים כשאנו אומרים "אני"), תנ/י תשומת לב ללבך ופשוט תרגיש/י את הלב שלך.
תהיה/י סקרנית לגבי הלב שלך. מה קורה שם כרגע?
האם יש תחושה נינוחה, רגועה, שקטה באזור הזה? האם לבך שקט?
האם יש תחושה של מרחב, פתיחות, זרימה כלפי חוץ? האם לבך פתוח?
האם יש תחושה של כאוס, של סערה? האם לבך סוער?
האם יש תחושה שהנשימה תקועה, שמשהו לוחץ על בית החזה? האם לבך חרד? האם יש משהו שיושב לך על הלב?
האם יש תחושה של אי נוחות, כיווץ, כאב? האם לבך כואב?
לא משנה מה קורה כרגע במרכז בית החזה, לא משנה איך לבך כרגע… אל תתנגד/י, אל תנסה/י להבין, אל תנסה/י לשנות. תהיה/י סקרנית…
שאל/י את עצמך: מה אם פשוט אסכים להרגיש את לבי, בדיוק כפי שהוא כרגע?…
אל תחשב/י על התשובה, תנ/י לשאלה להדהד בתוכך ותרגיש/י את התשובה.
כל תחושה שעולה, כל רגש שעולה… אפשר פשוט לנשום לתוכם, להרגיש אותם, לתת להם לעשות מה שהם רוצים בגוף. הם יודעים לנוע בחופשיות בגוף ולהשתחרר בצורה הרמונית, כשאיננו מתנגדים או מתערבים, כשאנו פשוט מוכנים להרגיש אותם ולהיות איתם (ראה/י מאמר עולם הרגש).
זו הדרך אל לבנו.
אם נסכים לתת את תשומת לבנו לכל התחושות והרגשות שעולות בלבנו, בבית החזה, בכל גופנו…
אם נסכים להרגיש את כל התחושות והרגשות הללו ונאפשר להם להיות בדיוק כפי שהם ולנוע בחופשיות בגוף בהתאם לטבע שלהם…
נגלה שמתחת לכל התחושות והרגשות הללו, יש בלב רכות, פתיחות, זרימה נעימה כלפי חוץ…
טוב לב בסיסי שנובע מתוך לבנו, מתנה/נתינה/נביעה טבעית מעצם הקיום/נוכחות שלנו.
טבעו של הלב הינו טוב לב.
כשאנו מחוברים לליבנו, הפעולות שלנו יהיו פעולות מיטיבות עבור כולם, באופן טבעי, ללא מאמץ. לא בהכרח בהתאם למה שאנו חושבים לגבי טוב לב, התנהגות טובת לב, פעולה מיטיבה וכד'.
אין דבר כזה רוע לב.
עקב כאבי העבר, כדי לא להרגיש, כדי לא לכאוב… אנו מתנתקים מלבנו, מקשיחים את לבנו, שוכחים את לבנו… מתוך הנתק הזה אנו פועלים בצורה שאינה מיטיבה, שיוצרת כאב נוסף בתוכנו וסביבנו… זהו מעגל הכאב.
כשאנו באים במגע עם פעולות לא מיטיבות, פעולות שיוצרות כאב, פעולות שלנו או של אנשים אחרים, זה גורם לנו להאמין שיצר האדם רע, שקיים רוע לב, אך המקור של מעגל הכאב הינו שילוב של טוב לב בסיסי ובורות. אנו מתכוונים להיטיב עם עצמנו כשאנו בורחים מהכאב ומתנגדים אליו. איננו מודעים לכך שאנו יוצרים עוד יותר כאב. יש כאן כוונה שנובעת מטוב לב בסיסי כלפי עצמנו, אך עקב בורות, מתקבלת תוצאה הפוכה מהכוונה (ראה/י מאמר לפגוש כאב וסבל).
כמו כן, עקב בורות ונתק מלבנו, אנו מרגישים את עצמנו נפרדים (מאנשים אחרים, מיצורים חיים אחרים, מהסביבה וכד') ולכן אנו חושבים שאנו יכולים להיטיב עם עצמנו על חשבון ה"אחר", איננו מבינים/מרגישים שכשאנו פוגעים ב"אחר", אנו פוגעים בעצמנו וכשאנו מיטיבים עם ה"אחר", אנו מיטיבים עם עצמנו (ראה/י מאמר מי אני?).
המשפטים "ואהבת לרעך כמוך" ו"אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך" הינם משפטים שמתמצטים את האמת הזו. איננו נפרדים.
כשאנו מנותקים מלבנו וטוב לבנו הבסיסי, אנו שוכחים שעומד מולנו אדם שבדיוק כמונו, יש לו עבר, נקודות רגישות, כאבים, תקוות… אנו עושים לחברנו מה ששנוא עלינו.
כשאנו פועלים מתוך חיבור ללבנו, אנו מרגישים את החיבור לכלל והפעולות שלנו יהיו פעולות שתוצאתם win-win, מייטיבות עם עצמנו, עם ה"אחר" ועם הסביבה.
לא משנה מה עשינו ומה נעשה לנו. לא משנה עד כמה התנתקנו מלבנו או עד כמה הקשחנו את לבנו. לא משנה עד כמה באנו במגע עם אנשים שהתנתקו מלבם או הקשיחו את לבם. לא משנה עד כמה פגענו או נפגענו. טוב הלב הבסיסי שלנו לא נפגע ולא יכול להיפגע. יתכן והוא מכוסה בשכבות של מגננה וכאב, אך הוא תמיד שם מתחת לכל השכבות הללו. תמיד ניתן לחזור ללבנו. תמיד ניתן לחזור לטוב לב הבסיסי שלנו.
התנתקנו מהלב ומטוב הלב הבסיסי שלנו דרך התנגדות ובריחה מכאב ואנו חוזרים ללבנו ולטוב הלב הבסיסי שלנו דרך תשומת לב ללב ומעבר דרך שכבות הרגשות, מגננות וכאב (הרחבה על כך במאמר על מודעות, אישיות וחופש הבחירה ביניהם).
יתכן ועם השנים נתנו לנו להרגיש או האמנו שאיננו טובי לב, שאין לנו לב, שאנו אנוכיים וכד' ואמונה/תחושה זו יצרו תחושת פגימות בתוכנו וכאב כבד מנשוא.
מנותקים מלבנו ומטוב הלב הבסיסי שלנו, כדי לברוח מהכאב של תחושת הפגימות, ננסה "לעבוד על עצמנו" דרך הראש, ננסה להיות יותר טובי לב, להתחשב באנשים אחרים, לעזור לאנשים אחרים.. אבל לא משנה מה נעשה, כיוון שזה נעשה בנתק מלבנו וטוב הלב הבסיסי שלנו, זה תמיד ירגיש מאולץ, מאומץ, לא טבעי… משהו שבא מבחוץ, במקום לנבוע בטבעיות מתוך הלב. לא משנה כמה "מעשים טובים" נעשה, כל עוד איננו מחוברים ללבנו ומרגישים ישירות את תחושת טוב הלב הבסיסית שלנו, לא נאמין ולא נרגיש שאנו טובי לב.
כשאת/ה מזהה שאת/ה מנסה להיות טוב/ת לב, בצורה שמרגישה מאולצת ולא טבעית, עצר/י ושאל/י את עצמך "טוב הלב הזה שאני מנסה כרגע ליצור באופן מלאכותי, האם יתכן שהוא כבר נמצא כאן כרגע בתוכי?"… אל תנסה/י לחשוב על התשובה, פשוט תנ/י לשאלה להדהד בתוכך, הרגש/י את התשובה. תנ/י תשומת לב ללבך, למרכז בית החזה.
אנו יכולים להתחבר לטוב הלב הבסיסי שלנו כשאנו נתקלים בטוב לב של אנשים אחרים, בין אם טוב הלב הזה מופנה כלפינו ובין אם הוא מופנה כלפי אנשים אחרים, בעלי חיים, הסביבה וכד'. טוב לב אמתי עובר ישירות דרך כל המגננות שלנו ונוגע בלבנו, חושף את הרכות, פותח לרגע את הלב. אם ניתן את תשומת לבנו לכך, נרגיש את טוב הלב הבסיסי שלנו. כך גם כשאנשים בוחרים לראות את טוב לבנו (ראה/י מאמר טרנספיגורציה) ולנהוג בנו בחמלה ומחילה.
כשאת/ה צופה בוידאו הבא, נסה/י להרגיש מה קורה במרכז בית החזה שלך, מה קורה בליבך:
"Be kind, for everyone you meet is fighting a harder battle." ― Plato
כשאנו נתקלים באנשים שהקשיחו את לבם, שפועלים מתוך נתק מהלב וטוב הלב הבסיסי שלהם, כשהמעשים שלהם יוצרים כאב בתוכנו או סביבנו, יש לנו שתי אפשרויות.
האפשרות הראשונה והמוכרת יותר הינה להסגר בפני הכאב וכל מה שעולה בתוכנו עקב הנוכחות/מילים/המעשים שלהם, להתנתק מלבנו וטוב לבנו הבסיסי, להגיב מתוך התנגדות ובריחה מהכאב וליצור כאב נוסף בתוכנו וסביבנו. כך אנו נשארים בתוך מעגל הכאב.
האפשרות השניה והפחות מוכרת הינה להרגיש את הכאב, את הכיווץ, את אי הנוחות, את הסערה, את כל מה שקורה בלבנו וגופנו עקב הנוכחות/מילים/המעשים שלהם ודרך הנכונות להרגיש זאת, נשאר במגע עם לבנו וטוב לבנו הבסיסי ונפעל מתוך המגע עם לבנו וטוב לבנו הבסיסי. זוהי דרכה של חמלה ומחילה.
חשוב להדגיש כאן שהנכונות להרגיש ולהישאר במגע עם לבנו וטוב לבנו הבסיסי, אינה סותרת פעולה מונעת או התרחקות מהאנשים הללו. יתכן שזו הפעולה שתעלה מתוך מגע עם לבנו וטוב לבנו הבסיסי (הרחבה על כך במאמר חמלה ומחילה).
יתכן שמתוך חיבור ללבנו ולטוב לבנו הבסיסי, נוכל לראות את השילוב של טוב הלב הבסיסי והבורות שגורמות למעגל הכאב ונוכל להפריד בין הפעולות הלא מיטיבות לבין האדם שמבצע אותן. נוכל להוקיע את המעשים מבלי להוקיע או להגדיר את האדם שמבצע אותם. הראייה הזו, ההפרדה הזו, חמלה ומחילה, יכולים לעזור לאדם זה להתחבר חזרה ללבו, לטוב הלב הבסיסי שלו.
לדוגמא בגאנה, אדם אשר מבצע פשע נגד החברה, נענש על ידי הרחקה מהחברה, אך כשהוא מסיים לרצות את עונשו וחוזר אל תוך החברה, ישנה מסורת ארוכת ימים על פיה כל האנשים שמכירים אותו, מזכירים לו את כל הדברים הטובים שהוא עשה בחייו.
"Be kind whenever possible. It is always possible." – Dalai Lama XIV
כשאנו מזהים שהקשחנו את לבנו, שפעלנו/אנו פועלים/או עומדים לפעול מתוך נתק מהלב וטוב הלב הבסיסי שלנו, אנו יכולים לעצור, לקחת נשימה עמוקה, להפסיק לברוח/להתנגד ופשוט להרגיש את הכאב, את הכיווץ, את אי הנוחות, את הסערה, את כל מה שקורה בלבנו וגופנו ברגע זה. להסכים להרגיש ולהיות עם עצמנו, ללא שיפוט או הלקאה עצמית. כך נוכל לחזור לטוב לבנו הבסיסי ולהרגיש מה הפעולה המיטיבה ביותר שאפשרית עבורנו כרגע.
פעולה מיטיבה שנעשית מתוך חיבור והקשבה ללבנו ולטוב לבנו הבסיסי, מתגלה מרגע לרגע. איננו יכולים לצפות מראש מה הפעולה המיטיבה ביותר האפשרית עבורנו בסיטואציה מסויימת. זה לא בהכרח תואם את מה שאנחנו חושבים שאנו יודעים לגבי טוב לב והתנהגות טובת לב.
ממקום שקט של חיבור ללב ולטוב הלב הבסיסי ניתן לשאול "מה הפעולה המיטיבה ביותר שאפשרית עבורי כרגע?" ולתת לשאלה להדהד בתוך ליבך. אל תחשב/י על התשובה.
השאר/י במרחב השקט של הלב ותנ/י לתשובה לעלות מתוכך. הרגש/י את התשובה. זה פשוט מרגיש נכון.
"Remember there’s no such thing as a small act of kindness. Every act creates a ripple with no logical end." – Scott Adams
היופי בפעולות מיטיבות, שנעשות בטבעיות, מתוך חיבור ללבנו וטוב לבנו הבסיסי, הינו שהן נוגעות בלבבות מסביבנו ויוצרות אפקט פרפר חיובי שלא ניתן לצפות את מימדיו.
הסרט "תעביר את זה הלאה" (pay it forward) משנת 2000 ממחיש זאת בצורה מרגשת ונוגעת ללב.
את הכלים המפורטים במאמר זה ניתן ללמוד בסדנה דרכו של הלב, קורס מדיטציה ומודעות ומפגשים אישיים לריפוי, העצמה וצמיחה.
התקשר/י 052-3470949 או לחצ/י צור קשר לפרטים והרשמה.
צור קשר
052-3470949